Z Chamonix do Zermattu: den 8 – Sankt Niklaus – Täschhütte

Sobota 30. září 2023

Vstávám asi 6:30. Snídaně je v 7. Je fajn, jsou míchaná vejce a slanina i jogurt a ovoce. Akorát o čaj musím žebrat a nemůžu si jo udělat sám, tak si dávám jen dva.

Vyrážím v 8. Potřebuju prve vystoupat asi 500 m a napojit se na stezku z Grächenu. Volím nějaké cestičky, co jsem našel v mapě. A tady nastal trochu kámen úrazu. Zprvu je to ok. Ale pak se cestička nějak vytratí a já se ocitnu na strmých travnatých svazích. Dostanu se do ohradníku, kde pak pode mnou překvapím dva asi býky. Skoro to vypadá, že by se i rádi vydali za mnou, ale naštěstí hned přejdu ohradník a jsem zase z jejich dosahu. Jenže tu začíná les. Chvilku se musím prodírat, ale pak už se naštěstí napojím na normalní cestu.

Tímto moje ranní dobrodružství končí. Teď už je to jen standardní lesní cesta, která stoupá vzhůru. Jak dosáhnu výšky asi 1600 m, tak začínám klesat až do 1300 m do Herbriggenu. Dojdu k rozcestí a teď bych zase měl začít stoupat. Anebo si můžu zajít do vesnice do obchodu – je to 50 výškových metrů. To mi za to asi stojí, i když nic moc nepotřebuju.

U obchodu jsem v 10:35. Kupuju pár drobností a zmrzlinu. Stoupám zpět na stezku a teď začíná hlavní výstup s pár vlnkami až k chatě Europahütte ve výšce 2200 m. Hurá do toho!

Stoupám a stoupám. Cesta je to hezká, to se musí nechat. Krásná pěšinka lesem. Když jsem za půlkou, tak si říkám, že až se objeví lavička, tak si dám pauzu na sváču – s výjimkou zmrzliny jsem od snídaně nejedl. Jenže lavička tu žádná není. Objeví se až 5 minut před chatou a to už dojdu.

U chaty jsem ve 13:14. Mám už dnes nastoupáno přes 1500 m. Objevují se další lidé. Je to sem z Randy relativně kousek a o kus níž je 500 m dlouhý visutý most, což je velká atrakce.

Jídlo mi bodlo. Ve 13:40 pokračuju. Prve klesnu 200 m k mostu. Je tu relativně dost lidí. Přejdu na druhou stranu a pokračuju dál. Další destinace je Täschalp – 10 km a asi 400 m stoupání (a taky klesání). Tam je nějaké ubytování, ale na můj vkus je to hodně drahé – noclehárna s polopenzí za 105 franků. Takže pokud mi nedají slevu, tak asi vylezu o dalších 400 m výš do chaty Täschhütte.

Jak přejdu odbočku do Randy, tak už mám stezku zase jen pro sebe. Stezka se mi líbí. Je to krásný travers s hezkými výhledy.

Do Täschalp dojdu v 16:15. Místo by tu pro mě měli, ale je to za 112 plus turistická taxa. A sleva by nešla, nebylo by to fér vůči ostatním. Asi je to tak dobře. Půjdu přespat o 400 m výš na chatu Täschhütte a aspoň sním jídlo, které jsem si včera nakoupil. Doplňuju vodu (1,5 l). Kdo ví, jestli bude nějaká k dispozici na chatě.

Moc se mi už šlapat do kopce nejde. Naštěstí na chatu vede cesta pro jeep a má celkem mírný sklon.

Na chatě jsem v 17:13. Nikdo tu není! Tak to jsem zvědav, jestli to tak i vydrží. Zimní místnost je fajn. Jsou tu palandy a taky kuchyňka a kamna. A pár nápojů ke koupi. Na stole je cedule, že voda je k dispozici 100 m východně od chaty. Jdu se tam podívat. Je to spíš tak 300 m – teče tu řeka. Jenže je to hrozně kalná voda. Chtěl jsem se omýt, ale vzdávám to. Jdu zpět k chatě.

Jdu se ven najíst. Je pořád krásně. K jídlu si beru radler a do kasičky hážu 5 franků.

Jak sedím venku, tak vidím z vrchu přicházet 3 lidi. Jsou to Němci z Mnichova. Otec s dcerou a asi jejím přítelem. Spali na chatě minulou noc a vyráželi někdy ve 4 ráno. Zdolali myslím 2 vrcholy a celkem ušli 28 km a 2000 výškových metrů. To je v tom terénu slušnej výkon. Dneska už tu ale spát nebudou, později se sbalí a půjdou dolů k autu.

O chvíli později přijíždí švýcarský pár na e-bicích. Moje první reakce je mírně negativní, ale hned vidím, že mají s sebou cepíny – zítra brzo ráno půjdou do hor. Je to zvláštní. Asi ty e-biky dávají smysl, ale u nás to má pořád takovou negativní konotaci. Myslím, že se to časem změní. Borec má jako práci výrobu sněhu na sjezdovky. Chtěli by otevřít sjezdovky (mimo ledovec – tam se lyžuje celoročně) někdy v půlce října. Je to velkej sportovec. Nechodí na závody, ale občas si jen tak sólo dá akci srovnatelnou s ultramaratonem. Bavíme se trochu o turismu v Zermattu. Říkám, že je Zermatt dost drahej. Prý to půjde ještě nahoru. A mění se klientela. Je to čím dál víc exkluzivní. Ubývá klasických rodin ze střední třídy a nahrazují je superbohatí. Je to tak dobře? To je těžká otázka.

Když už se stmívá, tak dorazí ještě 3 borci a jedna holka. Taky Švýcaři. Takže nás tu dnes bude 7. A to jsem myslel, že tu možná budu sám! Nevadí. Jedinej problém je, že ti 4 chtějí vstávat někdy kolem třetí ráno a ten pár spíš až kolem páté. Spát se jde asi ve 21:40. Dávám špunty a nějak to dopadne.